söndag 1 februari 2009

Islands ONÖDIGA val


Nu när islands regering avgår, kommer valfångsten öka.
Per år ska man nu döda 100 Vikvalar och 150 Sillvalar.

Detta anses helt onödigt, då enligt ur en ekonomisk synvinkel inte stärker landet då valfångsten där är värdelös.
Kvoten av sillval äts inte ens i island utan fraktas ner till Japan, då man inte äter detta. Men japan har redan ett överskott och kan inte få sålt på de köttet de har. 60 ton fastnade i tullen från island och ligger nu osålt och har gjort i flera månader.

Världen runt om kring tycker att Island istället borde utöka sin valsafari då 115 000 tursiter åkte på detta.

Denna ökade kvoten har ingenting med att göra med ökandet av ekonomin, jag tror faktiskt ingen vet vad den är till för.


//Linnea

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra blogg du har! Viktigt ämne. Jag pratade faktiskt med en kompis om valar häromdan, helt sådär.. att jag tyckte dom var fascinerade och ett djur jag inte ville skulle försvinna!

Är dock inte så inne på ämnet så jag vet inte riktigt om dom är utrotningshotade men det är ett mäktigt djur som jag absolut vill ska finnas kvar i framtiden!

//Förresten tack för kommentaren på min blogg!;)