måndag 29 december 2008

10års fängelse för en god gärning?

Hej!

Idag när jag gick in på Greenpeace hemsida, fick jag syn på en "nyhet" som jag bara måste blogga om. Det är nämligen så att i Japan har man nu arresterat två stycken Japanska greenpeace aktivister. Junichi Sato och Toru Suzuki fick sitta 26 dagar i häktet, för att de beslagtog en låda märkt "kartong", som lastades av valfångstfartyget Nisshin Maru. Det visade sig vara valkött som skulle säljas för egen vinning. Detta presenterades av Greenpeace på en presskonferens i Japan den 15maj, innan den lämnades över till åklagare, en månad senare greps Junichi och Toru, sammtidigt som greenpeace kontor i japan genomsöktes av 40 poliser.

Nu riskerar Junichi och Toru 10års fängelse för "stöld och olaga intrång". Medans smugglarna inte riskerar något
Detta har väckt stor proteststorm med ca 400 000 mail, sickade till Japanska myndigheterna, och stora demonstrationer sker runt om i världen.

Själv hör jag ett litet "plums", när japan sakta men säkert drar sig ner mot havets botten, om de inte släpper dessa två aktivister, och gör det rätta genom att gripa besättningen på Nisshin Maru.
Inser inte Japan snart själva att de begår det största brottet, genom att slakta 1500 valar i södra oceanen, i "vetenskapligt syfte".

Gör som 45, 706 andra och stöd Junichi och Tory, genom att skriva på denna namninsamlig.






1 kommentar:

Anonym sa...

Klart morsan har skrivit på!:)

PLUS att jaglänkat GreenPeace på min blogg!:)

Puss/ Mamma