tisdag 11 november 2008

Hur kan vissa folk leva med sig själva?

Färöarnas blodbad

På färöarna varje år, så har de en tradititon.
Så fort de märker en grupp av valar strax utanför deras by, så åker en
grupp av fiskare ut i sina fiskebåtar.

De bildar en halvcirkel runt gruppen med valar, och börjar driva in dem mot stranden. När fiskarna märker att det fått valarna i kurs mot stranden, lägger de ut nät mellan båtarna.

Nu har valarna ingen möjlighet att fly därifrån utan måste simma in mot land.
På stranden står byns befolkning och väntar,
det är inte fören valarna är inne vid stranden som dödandet börjar.


Dödandet sker mest med att de skär dem i ryggmärgen, men sedan kan de också skära valarna i nacken, för att skära upp.

Det kan ta upp till minuter innan de är döda, oftast tar det upp till 30 sekunder.



//Linnea

2 kommentarer:

Anonym sa...

HUr f*n kan man göra så här?! Kand om inte fatta att dom är utrotnings hotade????!!!!! JAg blir så förbannad när jag ser detta! JAg håller med dig! Och det du gör är helt fantastiskt!!! Och på den länken jag skickar med så står det bara om mig och min hund, men.. MEN Gud det du gör är helt underbart!! Är det ok om jag skickar runt denna länk till mina kontakter? Hela världen måste förstå att detta är hemskt! Kram Clara

Anonym sa...

Det är väldigt fint där, dröm!
Men HEMSKT det folket gör!
De måste sluta, jag vill vara stolt för Norden!